|
||
![]() |
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI | |
Süleyman Göksu | ||
suleymangoksu@gmail.com | ||
Merhaba. En çok gittiğimiz yerlerden biri Sağlık Kuruluşlarıdır. Buralara hasta olarak gittiğimiz zaman, kanuni olarak bazı haklarımız vardır. Ancak, çoğumuz bu haklarımızın neler olduğunu bilmeyiz. Büyük Levhalarda hasta hakları maddeler halinde yazar, pek okumayız. Oralarda telaştan ve stresten dolayı okuyamadığınız hasta haklarınızı, aşağıda açıkladım. Bu haklar, gerçekten hepimiz için çok önemli. Hasta hakkı, sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin, sırf insan olmaları nedeni ile sahip oldukları, TC. Anayasası, Milletlerarası anlaşmalar ve kanunlar ile teminat altına alınmış hakları ifade eder. Hasta Hakları Birimi; hastanelerde yaşanabilecek hasta hakları ihlalleri ile bunlara bağlı ortaya çıkabilecek problemlerin önlenmesi, sağlık hizmetlerinin tüm hastalara, insan hak ve onuruna yakışır biçimde sunulması, hasta ve hasta yakınları ile sağlık personelinin eğitilmesi amaçlarını hedeflemektedir. Hasta hakları birimine; hastanın birime şahsen müracaatı, Başhekimlik tarafından yönlendirilmesi, dilek-şikâyet kutularına bırakılan dilekçelerin değerlendirilmesi yöntemleri ile ulaşan hastaların başvuruları Hasta Hakları Kurulunda görüşülerek, 01.08.1998 Tarih 23420 Sayılı Hasta Hakları Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuat kapsamında değerlendirilerek karara bağlanır. Verilen kararlar Başhekimlik makamına resmi yolla iletildikten sonra, sonucu başvuru sahibine ve ilgili personele bildirilir. Hasta Hakları Birimi hastanelerde “Hasta Hakları Uygulama Yönergesi” kapsamında 04.02.2011 tarihinde resmi olarak oluşturulmuş, kısa süre içerisinde gerekli çalışmalar başlatılarak faaliyete geçmiştir. Hasta Hakları Birimine 2265 numaralı dahili hattan mesai saatleri içerisinde ulaşılabilirsiniz. Her hastanın; 1. Adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlıklı yaşamanın teşvik edilmesine yönelik faaliyetler ve koruyucu sağlık hizmetlerinden faydalanma, 2. Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, ekonomik sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet almaya, 3. Her türlü hizmet ve imkânın neler olduğunu öğrenmeye, 4. Tabi olduğu mevzuatın öngördüğü usul ve şartlara uyulmak kaydıyla, sağlık kuruluşunu seçme ve değiştirmeye ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, 5. Sağlık hizmeti verecek ve vermekte olan tabiplerin, diğer personelin kimliklerini, görev unvanlarını öğrenmeye, 6. Sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü ve yazılı olarak istemeye, 7. Gizliliğe uygun olan bir ortamda her türlü sağlık hizmetini almaya, 8. Tıbbi müdahalelerde rızanın alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetlerden faydalanmaya, 9. Tedaviyi reddetmeye ve tedavinin durdurulmasını istemeye, 10. Sağlık hizmetlerini güvenli bir ortamda almaya, 11. Modern tıbbi bilgi ve teknolojinin gereklerine uygun olarak teşhisinin konulmasını, tedavisinin yapılmasını ve bakımını istemeye, 12. Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek güler yüzlü, nazik, şefkatli sağlık hizmeti almaya, 13 Her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir ortamda sağlık hizmeti almaya, 14. Kurum ve kuruluşlarca belirlenen usul ve esaslara uygun olarak ziyaretçi kabul etmeye, 15. Mevzuatın, sağlık kurum ve kuruluşların imkânları ölçüsünde ve tabibin uygun görmesi durumunda refakatçi bulundurmayı istemeye, 16. Hakların inkârı halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikâyet ve dava hakkını kullanmaya, 17. Gerektiği sürece sağlık hizmetlerinden yararlanmaya, 18. İlgili mevzuat hükümlerine ve hastalığın mahiyetine göre yetkili mercilere alınacak tedbirleri gereği haller dışında; sağlık durumu hakkında kendisine veya ailesine veya yakınlarına bilgi verilmemesini istemeye, 19. Sağlık hizmetinin verilmesi sebebiyle edinilen bilgilerin kanun ile müsaade edilen haller dışında hiçbir şekilde açıklanmayacağını bilmeye hakkı vardır. HASTANIN SORUMLULUKLARI • Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır. Sosyal Güvenlik Durumu • Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır. • Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır. Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma • Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır. Hasta olarak, haklarımızı iyi bilelim, haklarımıza sahip çıkalım. Sorumluluklarımızı da unutmayalım. |
||
Etiketler: HASTA, HAKLARI, SORUMLULUKLARI |
|