Yazı Detayı
27 Ağustos 2020 - Perşembe 18:52
 
UZAKTAN EĞİTİM !..
Hakan Akçam
 
 
Tüm dünyayı etkisi altına alan ve Türkiye'de büyük ölçüde etkisini htiren KOVİD-19 salgını her alanda hayatı pek çok açıdan olumsuz etkiledi ve etkilemekte. Bilindiği gibi ülkemizde ilk KOVİD-19 vakası Sağlık Bakanlığı tarafından 10 Mart 2020'de açıklandı. Ülkemizde virüse bağlı ilk ölüm ise 15 Mart’ta gerçekleşti. Toplu etkileşimin üst seviyede olduğu eğitim kurumları bu konuda alınan tedbirlerin merkezinde yer aldı ve salgın başından beri salgından en çok etkilenen alanlardan biri de eğitim oldu. 16 Mart'tan itibaren ilkokul, ortaokul ve lise eğitimine bir hafta, üniversite eğitimine ise üç hafta ara verileceğini; 23 Mart'tan itibaren uzaktan eğitimle televizyon ve İnternet ortamından eğitim öğretime devam edileceğini açıklanmıştı.23 Mart'ta, Millî Eğitim Bakanlığı ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumu iş birliğiyle açılan ilkokul, ortaokul ve lise derslerinin uzaktan işlendiği TRT EBA (Eğitim Bilişim Ağı) TV yayınlarına başladı.
 
25 Mart'ta Sağlık Bakanı Fahrettin Koca ve Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk'un ortak düzenlediği basın toplantısında; okullara verilen aranın 30 Nisan'a kadar uzatıldığını açıklamıştı. 26 Mart'ta YÖK Başkanı Yekta Saraç, üniversitelerde bahar döneminde yüz yüze eğitimin yapılmayacağını ve eğitim öğretim sürecini sadece uzaktan eğitim ile sürdürüleceğini, Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın ise 25-26 Temmuz'a ertelendiğini açıklanmıştı.Tekrar bir uzatmaya gidilerek 29 Nisan'da Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, eğitime verilen aranın 31 Mayıs'a kadar uzatıldığı bildirilmişti. 
 
4 Mayıs'ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yaptığı açıklama ile Lise Giriş Sınavı'nın (LGS) 20 Haziran'da, Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın (YKS) ise 27-28 Haziran'da yapılacağı bildirildi. 18 Mayıs'ta Cumhurbaşkanı Erdoğan, 1 Haziran'da açılması beklenen okulların açılmayacağını ve 2019-2020 eğitim ve öğretim yılının sona erdirildiğini açıklanmıştı.Erdoğan, yeni eğitim ve öğretim yılının eylül ayında başlayacağını belirtti. Süreç boyunca 20 yaş altı bireylere sokağa çıkma kısıtlaması da getirilerek eğitim anlamında öğrenciler için peş peşe gelen açıklamalarla, eğitimde sağlık açısından gerekli olan tüm tedbirler alınmış oldu. Buna karşın özellikle YKS’ye hazırlanan öğrencilerin sınav tarihlerinde meydana gelen değişiklikler öğrenciler tarafından tepkiyle karşılandı.
 
Her şeye rağmen planlama ve erken tedbir alma açısından Türkiye bu süreci oldukça başarılı şekilde yürüttü.
İletişim teknolojileri her geçen gün gelişmekte. Buna bağlı olarak geleneksel pek çok kavram, teknoloji imkânlarıyla önemli bir değişim ve dönüşüm yaşamaktadır.  Salgın sürecine tüm dünyada olduğu gibi salgına başta hazırlıksız yakalan ülkemiz eğitimdeki duraklamayı azaltmak için iletişim teknolojileri kullanarak zaman ve mekân bağımsız şekilde öğrencilerin eğitim almalarının sağlanması amacıyla TV ve GENEL AĞ kullanımıyla uzaktan eğitim modellerini uygulama yoluna gitti. 
 
Koronavirüs döneminde 1,5 aylık zaman diliminde toplam 12 milyon 500 bin öğrenci ve veliye rehberlik hizmeti verildi. GSM şirketleriyle yapılan iş birliği neticesinde İnternet paketi hediyeleriyle EBA’ya girişin kolaylaştırılması konusunda girişimlerde bulunuldu. Nüfusun ve eğitim alan öğrenci sayısının oldukça yüksek olduğu ülkemizde bireyler ve bölgeler arasındaki fırsat eşitsizlikleri düşünüldüğünde tam anlamıyla yeterli sayılmasa da verilen hizmet ümit verici. Ancak teknik anlamadaki yapılanmayı içerik açısından gerçek anlamıyla destekleyebildiğimiz ne yazık ki söylenemez.
 
En yaygın tanımıyla eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla, kasıtlı bir biçimde istendik değişiklikler meydana getirme süreci olarak bilinir. Öğretim ise kişiye, belli bir ereğe ulaştıracak bilgileri öğretmek işi olarak açıklanabilir. MEB’nin uyguladığı müfredata ve içeriklere genel anlamıyla bakıldığında ülkemizde öğretimin eğitimin önüne geçtiği bilhassa sınav sistemlerinin ekseriyetle ezber ve çözüm temelli öğrenmelere ayrıldığı söylenebilir. Okumanın, sorgulamanın ikinci plana atıldığını, yaratıcılık temelli eğitim yerine formüle edilmiş bilgi aktarımı yapıldığını söylemek gerekir. 
 
Bu mesele hakkında tezler, kitaplar yazılmış, yazılacak bir konu. Uzaktan eğitim özelinde meseleyi değerlendirmek gerekirse… Öğrencilere sunulan içerikler doğayı, insanı, dünyayı tanıtmaktan uzak, yaşamla birleştirilebilecek bilgilerden ziyade çocuk ve gençlere test mantığını dayatan bir nitelik taşıyor. Söz gelimi “Türk dili ve edebiyatı” derslerinde çocuk ve gençlerin yaşlarına uygun şiirler, öyküler, romanlar okutulması yerine edebiyat tarihi bilgileri, yazar eser isimleri ezberletilmekte. Fizik derslerinde teori ile uygulamayı birleştiren hususlar, güncel bilimsel gelişmeler aktarılması yerine yoğun teori ve formül içeren soru çözümleri üzerinde duruluyor. Bu süreç kaliteli belgesellerle ve temel okuma isteğini kamçılayan kitaplarla desteklenebilir.
 
Etiketler: UZAKTAN, EĞİTİM, !..,
Yorumlar
Haber Yazılımı